dinsdag 7 januari 2014

Patroon gebreid rokje

Verschillende mensen hebben mij gevraagd naar het patroon van dit gebreide rokje.




Ik heb de basis van het rokje van Garnstudio geplukt (klik), maar ook een aantal aanpassingen gedaan. Hier volgt het volledige patroon zoals ik het rokje gebreid heb. Ik heb 2 rondbreinaalden gebruikt, nr 4 en nr. 5 en een kabelnaald.
Het fijne van rondbreien is dat het rokje geen naden heeft, als je klaar bent met breien is het rokje ook echt af en hoef je niks meer in elkaar te zetten. Het patroon is een veelvoud van 16. Ik heb zelf 144 steken opgezet en dat is ongeveer mt M/L. Wil je een grotere maat, dan zet je 16 steken meer op, wil je juist kleiner dan dus 16 steken minder. Het vervolg van het patroon gaat hetzelfde. De boorden boven en onder heb ik met 1 draad gebreid, de rok verder met 2 draden

- Zet 144 (of het aantal wat je nodig hebt) op met naald 4.
- Brei nu 4 st recht, 4 st av.recht. Blijf dit doen tot een hoogte van 20 cm.
- Pak nog een bol wol erbij en rondbreinaald 5. Vanaf hier begint het kabel patroon en brei je met 2 draden tegelijk en met de grotere naald.
- Brei nu steeds 4 recht, 2 av.recht, 8 recht, 2 av.recht, tot 22 cm totale hoogte.
- In de volgende naald wordt er gemeerderd en begint de kabel, dus hier is het opletten geblazen! Meerder na de 4 rechte steken en voor deze steken, dus 2 keer per 16 steken. Dat zijn dan 162 steken totaal in 'mijn geval'. Bij het stukje van 8 rechten leg je de 4 eerste steken op een kabelnaald en dat hang je voor het werk. Dan brei je eerst de volgende 4 steken op de rondbreinaald en daarna de 4 steken op de kabelnaald. Deze steken worden zogezegd gekruisd en vormen straks de kabel.
Dus voor de duidelijkheid gaat het zo: 4 recht, 1 st meerderen, 2 av.recht, 4 st. op de kabelnaald voor het werk, 4 st. recht breien, dan 4 st. van kabelnaald recht breien, 2 av.recht, 1 st. meerderen. Nu weer van voren af aan beginnen. Omdat je dus per 16 st. 2 st. hebt gemeerderd is het een veelvoud van 18 geworden.
- Nu geen ingewikkelde naalden meer maar hups breien ;-). De volgende 10 naalden gaan zo:
4 recht, 3 av.recht, 8 recht, 3 av.recht, (18 steken).
- Dan komt de kabelnaald. Bij de 8 st. Moet je weer de 4 eerste steken op de kabelnaald doen en die voor het werk leggen. Weer de volgende 4 steken recht breien en daarna de 4 st. op de kabelnaald rechtbreien. Er is weer een kruising ;-).
- De volgende 10 naalden weer 'gewoon' doorbreien, dan komt er weer een kabelnaald enz. Doorgaan tot de gewenste lengte is bereikt. Die van mij is 56 cm, plus 1 cm boord, dus totaal 57 cm.
- Het boord breien zoals het bovenboord: 4 recht, 4 av.recht. Doe dit weer op naald 4 en met 1 draad!  Maak een boord van 1 à 2 cm, hecht dan af. Doe dit niet te strak, anders kan je geen grote stappen meer nemen. Bij mij is dat iets te strak uit gevallen, dus ik kan niet hard de trap oprennen met dat rokje ;-). En oja, werk de losse draden weg, dat staat wat charmanter.